חיפוש מקצוען:
חפש
עמוד הבית
מקצוענים
מגזין
כתבות
דרושים
אודות
צור קשר
רכישת מגזין
הינך מקצוען? הרשם לאתר!
הרשמה

האביב הגיע...

חודש האביב הבא עלינו לטובה, הוא חודש פורח והמלבלב שגורם לכל הסביבה שלנו להתחדש, והוא זמן מעולה לניקוי פנימי. האביב, הוא חודש של פתיחת חלונות, כניסת קרני שמש חמימות אל כתלי הבית, ניעור שמיכות, וריענון הגוף. זהו עיתוי טוב שבו ניתן לבדוק כיצד אתם יכולים לפרוח, להתנקות ולהתחדש. 

 הכתבה בעמוד 37 של המגזין ``פרה רפואית``, גיליון 2


בכל רגע נתון הגוף שלנו מתחדש בכ - 300 מיליון תאים מסוגים שונים, ובכל דקה ודקה, בגופינו מתים ומוחלפים תאים חדשים. בכל מערכת, קצב ההתחדשות שונה.
במערכת העיכול למשל, התאים המחליפים את הקיבה והבטן מתחלפים בממוצע כל 6 ימים, וזאת בשל סביבת העבודה הקשה בה הם נמצאים. תאי העור שלנו מתחלפים בממוצע של 2 עד 4 שבועות כלומר - פעם בחודש. תאי הדם האדומים בגוף האדם חיים בממוצע כ 120 - יום לפני שהם מתים ומתפרקים. תאי הכבד חיים בממוצע עד שנה וחצי. כל רקמת השלד )העצם( באדם מתחדשת כל 7 עד 10 שנים, ומערכת העצבים והמוח אינם מתחדשים.

ניקוי גוף עדין שמקל על הגוף לקראת האביב האביב הוא זמן מצוין לניקוי על פי גישות רבות כדוגמת הרפואה הסינית, הרפואה ההודית ועוד... מזג האוויר נוח ויש שפע של פירות וירקות מעולים שמסייעים לניקוי רעלים. ובכלל, בעונה זאת יש משהו במצב הרוח שלנו שהוא הרבה יותר רגוע, אופטימי ונחמד, זאת תקופה נהדרת להתחלות חדשות.
לפני שאפרט מה כולל תפריט ניקוי הגוף היומי האביבי, ראוי לציין כי ישנם ניקויי גוף מאד אינטנסיביים ויעילים יותר לניקוי הגוף, אבל לקראת האביב החלטתי להעניק לכם ניקוי קליל שיאזן את הגוף לקראת הקיץ והוא תפריט שלעיתים אני משתמש בו כהכנה לניקוי גוף יותר אינטנסיבי.

הניקוי שאפרט לכם אודותיו תורם לאיזון הגוף, מסייע לניקוי מרעלים ובעזרתו תוכלו להפרד משומנים מיותרים שנצברו בחודשי החורף, ויהווה הכנה נפלאה עבור גופכם לקראת הקיץ.

ארוחת בוקר
את הבוקר מתחילים בשתיית מים פושרים או חמימים עם לימון סחוט ולאחר מכן פונים לארוחת הבוקר. בארוחות הבוקר יש לקחת כמה פירות אהובים בקערה או בכוס ניתן להוסיף סוג אחד בכל פעם של אגוז אהוב אל הפירות )למרות שיש מתנגדים לשילובים אילו מצאתי שעבור רוב מוחלט של האנשים פירות ואגוזים זה שילוב טוב(. ארוחת הבוקר מעולה לניקוי ופעילות תקינה של מערכת העיכול. את ארוחת הבוקר ניתן לצרוך כשייק או כסלט פירות.

ארוחת צהריים
לארוחת הצהריים יש לאכול סלט ירקות גדול בשלל צבעים המכיל שפע עלים ירוקים ניתן לצרף גם ירקות מצליבים כדוגמת קולרבי, ברוקולי מאודה, כרובית מאודה, בתוספת מנה שומנית -אבוקדו או כף עד שתי כפות טחינה או כף שמן זית. חשוב לא לעבור את הכמויות של המנה השומנית. [מי שממש חייב יכול לאכול ליד הסלט מנה עמילנית מלאה, יכול להוסיף אורז מלא/ תפוח אדמה – מי שרוצה להוריד במשקל מוטב שימנע מכך או לפחות יצמצם].

ארוחת ערב
לארוחת הערב נאכל שוב סלט גדול עשיר בירקות מכל הסוגים ויש להוסיף נבטים לסלט ו 15-20 שקדים שמוסיפים חלבון איכותי למנה. לאחר הניקוי תרגישו קלילים יותר, מאוזנים יותר, ותוכלו להרגיש טוב יותר בחודשי הקיץ כשתרצו להיכנס אל בגד הים.

בין ארוחות
אפשר בין הארוחות לעשות שייק בריאות ירוק המכיל 3 עלי חסה , מלפפון, נבטי אלפלפא ו 3- תמרים. תפריט זה הוא תפריט מאוזן ומי שמעוניין יכול להיות בו לאורך זמן אולם עבור אילו שתפריט זה תובעני מידי עבורם. הם יכולים לשמור על תזונה זאת ל 10 ימים ובסופם לקחת מהתפריט הזה לשגרת חייהם את החלקים החביבים עליהם.

מדוע אנחנו צריכים לנקות את הגוף על ידי ניקוי רעלים?
בכל רגע נתון הגוף שלנו מקבל חומרי הזנה מהאוויר, מהאוכל, מהשתייה ומחומרים שהוא צריך להשתמש בהם, והוא אמור להשליך את כל מה שהוא לא צריך. בעידן של היום, נוצר מצב שאנחנו מכניסים פסולת רבה שגופינו אינו צריך. פסולת זאת נכנסת לגופינו מבחוץ דרך זיהום אוויר, אוכל גדוש בחומרים משמרים, חומר ריח חיצוניים, ועוד. בעידן המודרני בחודשי החורף הגוף צובר רעלים ואינו מוציא אותם מפאת העדר אוורור, ורבים מאתנו מעלים במשקל בחודשים הקרים ואוגרים יותר רעלים, תוך שפליטת הרעלים פחותה.
בנוסף, עם הזמן היכולות שלנו לנקות את הגוף פוחתות, האברים נחלשים והיכולות לפלוט את הפסולת שהצטברה נחלשת, ולכן ישנו מצב של הצטברות פסולת בגוף. כאשר אנחנו אוכלים אוכל שאינו מתאים, 60 אחוז מהאנרגיה של הגוף מוקצה למערכת העיכול, והגוף שלנו מקצה את כל זמנו לתהליכי העיכול, ואין לו זמן לחדש רקמות ולבנות את הגוף, בעיקר אם אנו אוכלים יותר מידי - מה שגורם לעייפות ומחלות.


לכן חשוב להקפיד על ניקוי רעלים שבו אנחנו מכניסים אוכל טרי לגוף. מזון שאין בו רעלים. המזון המנקה אינו מעמיס על הבטן, הוא קל על הגוף, יש בו חומרים שעוזרים לגוף לעיכול ופליטת הרעלים. בנוסף, בניקוי רעלים ישנם חומרים שעוזרים לגוף לפנות רעלים. בעלים ירוקים יש כלורופיל שנקשר עם ניקוי חומרים רעילים, וישנם פירות וירקות בעלי סיבים תזונתיים שעוזרים לנקות את המעי ולהוביל רעלים החוצה.

אוכל טרי שאינו מעובד או מבושל
אחד היתרונות שבניקוי רעלים הוא אכילת אוכל שאינו מעובד או מבושל. כל פרי או ירק שלא עבר בישול הינו אוכל שמכיל אנזימים המסייעים לגוף לפרק את החומרים בתוך הגוף. האנזימים מסייעים בתהליכים מטבוליים . את האנזימים ניתן למצוא במזון שלא עבר בישול כמו סלטים, פירות וירקות טריים. בהעדר אנזימים מהמזון הגוף צריך להשקיע אנרגיה בייצור שלהם. במאכלים מכילי אנזימים יש את רוב מה שהגוף צריך בשביל לפרק את המזון מה שמקל מאוד על העיכול. מלבד זאת, במאכלים אלה יש המון ויטמינים ומינרליים שלא נפגעו מבישול, לכן עדיף לאכול מזון טרי יותר ופחות מבושל בעיקר כשמדובר בפירות וירקות.

פנו את המזווה לקראת האביב
אלמנט נוסף שנקשר לחג האביב הוא חג הפסח. בחג הפסח אנחנו מנקים את הבית, נפטרים מחפצים ישנם ומפנים מקום בבית לאנרגיות חדשות ולחפצים חדשים שמרעננים את הגוף והנפש. המזווה והמקרר שלנו גם הם עוברים ניקיון יסודי, וזה הזמן להשליך את האוכל שמכביד לנו על הנפש ועל הגוף ולפנות מקום לאוכל אביבי, חדש וטרי שיטיב עמנו וייתן לנו אנרגיות חדשות.

אז מה משליכים ומה מכניסים?
ראשית כל חשוב שיהיה לכם צבעוני בעיניים! פנו את המקרר והמזווה מאפור, כבד ומשעמם, ומלאו את המזווה, המקרר והארונות בשפע צבעים לקראת האביב. פנו את המדפים
ממה שישן ומשמים, צאו לקניות ומלאו את הסלים בכל מה שעושה לכם נעים בלב...חשוב שהצבע הירוק ישלוט במקרר: חסות, עלים ירוקים, סלקים סגלגלים, גזרים ודלעות כתומים. שימו איפה שרק אפשר עלים ירוקים באוכל. הוציאו מהמזווה קמחים, והחליפו אותם במזון טרי ובריא. חשוב להימנע בעונות החמות מאכילת לחם. טעות נפוצה היא החלפת לחם רגיל בלחם קל במחשבה כי הוא איננו גורם לעלייה במשקל, אך לחם קל ובכלל מוצרי דיאט מכילים לעיתים חומרים רעילים שגורמים לעלייה במשקל אפילו יותר ממוצרים רגילים. הוציאו את כלל הלחמים מהמזווה, ונסו לוותר על הלחם באופן גורף. אם קשה לכם לוותר על לחם, עברו ללחם כוסמין. נסו לבנות תפריט דיאטה באמצעות איש מקצוע שיתאים לכם תפריט לחודשי הקיץ.

גינה לי חביבה חודשי החורף הסוערים הקפיאו כמעט לכולם את הצמחי הגינה, אבל האביב הגיע והוא מחייה את הצמחייה והירוק חוזר ובגדול. זה הזמן לגשת למשתלה הקרובה ולרכוש כמה עציצים של עשבי תיבול שיכולים בקלות להיכנס אליכם גם למטבח. זמן האביב זה הזמן המושלם לשתול את צמחי התבלין. אפשר לשתול:
•בזיליקום – תבלין נהדר מעולה למרק קיצי , לתבלון של סלטים, לרטבים טעימים והוא צמח בעל סגולות רפואיות.
•תימין – צמח תבלין מעולה כצמח טיבול למגוון תבשילים, הוא טוב כמסכת שיער והוא מרחיק מזיקים נפלא.
•וכמובן את כל התבלינים שכולנו מכירים – נענע, פטרוזיליה, כוסברה, שמיר, לימונית, מרווה ועוד... כשלכל אחד מצמחי התבלין יש טעם נפלא ושפע של ערכים תזונתיים.



לסיכום, כמו תמיד, אתן לכם מתכון אביבי קליל וכיפי עם פרי אביבי שאני מאד אוהב, אפרסק. המתכון הוא מתכון לסלט ועלים ירוקים אפרסקים ברוטב משמשים.

חומרים ל 4 מנות
לסלט
תערובת עלים ירוקים [ רוקט, חסה עגולה]
4 אפרסקים\ נקטרינות
חופן צימוקים אורגנים
6 משמשים מיובשים אורגנים
לרוטב
משרים את המשמשים המיובשים במעט מים
אופן ההכנה
שוטפים את העלים טוב ומעבירים.
חותכים את הנקטרינות\ אפרסקים לפרוסות עבות.
קוצצים את המשמשים המושרים.
לפני ההגשה מערבבים את העלים עם מי ההשריה ועם האפרסקים ומקשטים עם חופן צימוקים אורגני.
בתיאבון!

נמרוד שאור

* המידע שניתן אינו מהווה תחליף להתייעצות עם איש מקצוע.

פרה רפואית 3, יולי 2017